دکترشاپوربختیار نخست وزیر دیروزپس ازعزیمت شاه به خارج گفت:

بختیار: به اتکای قانون از هرج ومرج جلوگیری می کنم

دکترشاپوربختیار نخست وزیر دیروزپس ازعزیمت شاه به خارج و ورود به نخست وزیری طی پیامی خطاب به هم میهنان عزیزگفت: همانطوریکه دربرنامه دولت به طور مشروح بیان داشتم این جانب در بحرانی ترین دقایق حیات کشور قبول مسئولیت اداره آن رانمودم وبرعکس دولت های پیشین محور فعالیت خود را براساس حکومتی دموکراتیک که در آن کلیه افراد کشور آزادانه بتوانند ابراز عقیده نموده ودر امور مربوط بخود وهم میهنشان فعالیت داشته باشند استوار نمودم.
تمام حقوق وسنت های برباد رفته مشروطیت رازنده کردم ودرمدت ده روز زمامداری با وجود شرایط بسیار دشوارآنچه راکه مترقی ترین احزاب سیاسی می توانند ارائه دهندمن توانستم به ملت ایران تقدیم نمایم.
آنچه راکه باید به عرضتان برسانم آن است که ملت ایران در یک پرتگاه بود ونبود قرار ونتیجه 25سال اختناق و فساد خشم شما هم میهنان عزیزرا برانگیخته است.
دراین ساعات سرنوشت ساز باید با منطق و خونسردی به آینده کشور توجه کنید و کینه توزی وخود خواهی را کنار بگذارید وقت آن است که ملت ایران ثابت کند که استحقاق آزادی و دمکراسی را دارد.
وقت آن است که ما به جهانیان بفهمانیم که کشورما می تواند یک کشور آزاد مستقل ودمکرات باشد . مانباید به حقوق مردمی که با ما اختلاف عقیده واختلاف سلیقه دارند تجاوز نمائیم .مانباید کاری انجام دهیم که افراد این آب و خاک درمقابل یکدیگر قرار گیرند مانباید کاری بکنیم که خدای نخواسته زمزمه های شومی از بعضی از نقاط کشور به گوش برسد.
من به اتکای قانون وبه عنوان یک نخست وزیر مسئول ازتمام اختیارات و امکانات خود برای جلوگیری از هرج و مرج و تجاوز به حقوق مردم عمل خواهیم کرد . درعین حال که به شما اطمینان می دهم که به اسرع وقت متجاوزین به حقوق ملت مجازات خواهند شد.ازشما می خواهم که همان طورکه آیات عظام انتقام شخصی و تخریب را محکوم نموده اند شمانیزبه عنوان ایرانیانی پاک نهاد و روش دل گوش به تحریکات عناصر مشکوک و غیرمسئول فرا ندهید و همواره به فکر آینده خود و فرزندان خود باشید .
بسیارطبیعی به نظر میرسد که تحویل یک جامعه بانظام استبدادی به یک جامعه  مترقی و دمکرات بدون برخوردمیسر نخواهد بود ولی ما به اندازه کافی قربانی داده ایم جوانان بیش از حد از خود گذشتگی نموده اند ولی افرادی که پیشا پیش این دگرگو نی بنیادی راه گزاف گرگونی بنیادی راه گزاف گوئی و خود ستائی را گرفته اند اغلب ازنمک وردگان همین دستگاه مخوف میباشند که من 25سال در تمام در مقابل  آن ایستادم و با آن مبارزه نمودم .
همه روزه مردم را به کوچه و بازار کشیدن و دانشجویان و دانش آموزان را از درس و مدرسه منع کردن و کارگران را از تولید بازداشتن و باایجاد خوف و تهدید مردم را مرعوب نمودن برخلاف دین برخلاف اخلاق و برخلاف مصالح کشور است من به عنوان یک نخست وزیر مسئول به قوای انتظامی کشور دستور داده ام که عناصر مخرب و انهائی که در سر هوای تضعیف یا تجزیه خاک ایران عزیز را می پرورانند بر طبق موازین قانونی دستگیر و به دادگاه های صالحه بفرستند .
اطمینان کامل دارم که مردم با ایمان و وطن دوست کشور منطق مرا دراین روز های حساس درک نموده ازهمکاری با قوای انتظامی که حامی و حافظ قانون هستند دریغ نخواهد نموددر هر صورت من در انجام وظایف نخست وزیری که ثبات و موجودیت کشور را تضمین می نماید لحظه ای به خود تردید راه نخواهم داد و من به عنوان یک ایرانی مبارز که وطن خود را در خطر یافته قبول مسئولیت نمودم باشد که دعای خیر شما و گذشت زمان مرا از بوته امتحان روسفید و سربلند بیرون آورد.
 
تنظیم وتفسیرو نگارش: رضا معصومی
روزنامه اطلاعات 27 دی ماه 1357

نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







تاريخ : | | نویسنده : رضـــــا مـــعـــصـــومــی |

.: Weblog Themes By SlideTheme :.


  • پیروان
  • تراکتور دوسلاری
  • داده پردازی سیناد
  • بازار سی صد و سیزده